sofarfromperfect.blogg.se

Fet. Lat. Dålig humor. Oorganiserad. Tidsoptimist. Trulig. Egoistisk. Omogen. Fast snäll ändå liksom.....

Studieteknik, Kojbygge och Effektivitet

Kategori: Allmänt

 
Jag är inte dum i huvudet. Inte mycket i alla fall. Det vet jag. Men när det kommer till att studera, att öppna en bok/websida och pränta in något i huvudet som sedan ska bevisa att jag hajat grejen, så har min hjärna inte utvecklats ett enda dugg sedan högstadiet ungefär. 
Jag tror problemet är att jag alltid kunnat ta mig igenom skolan med minsta möjliga ansträngning. 
Vilket ju är mitt motto i livet över huvud taget faktiskt...
MINSTA MÖJLIGA ANSTRÄNGNING
Hmmm.... jag måste nog gräva djupare i det vid ett senare tillfälle. 
Men i alla fall.
Bananskalen har kantat min väg och jag har klarat det mesta med nöd och näppe, och varit helt nöjd med det. 
G är en fin bokstav....  (för eventuella ungdomar som läste detta... G är ett betyg man fick förr i världen, innan dess ungefär på dinosauriernas tid, då fick man sifferbetyg och då var 3.0 typ som ett G. Jag gick ut högstadiet med 2.9) 
Anyhow... På universitetet kan man ju inte riktigt göra så och hur jag har klarat mig nu i flera år, det är en gåta. Men det har jag. Och varje gång jag har en uppgift att göra händer samma sak.... 
Låt mig illustrera detta med två bilder: 
 
 
Inte för att jag dricker särskilt mycket alkohol, typ ingenting faktiskt men ni hajar...
 
 
Det här däremot är ganska sant. 
Eller så kollar jag Tumblr, Facebook, Youtube, Aftonbladet, TV eller så städar jag, tränar, gosar med katterna, pratar med Eddie, promenerar, sorterar strumpor, rensar förråden, sorterar filmerna i datorn, lagar mat, lagar massor av mat, städar ännu mer, tvättar bilen, knypplar, löser cancergåtan, ordnar fred på jorden och uppfinner nyttig och GOD pizza..... 
Det är fan vad man får bra idéer när man egentligen skulle behöva studera. 
Men av någon underlig anledning verkar det fungera än så länge så jag lär ju inte sluta heller. 
Vilket är lite konstigt eftersom jag till varje deadline sitter och sliter mitt hår för att jag inte fattar hur jag ska hinna. 
Eller ens vad uppgiften handlar om. 
Jag är inte dum....men jag är nog en gnutta trög....
Eller så gillar min hjärna att arbeta under stress...... jag tvivlar dock på det. 
Jag kan ju tycka, att hjärnan borde utvecklas med åldern. Att man vid 34 års ålder kanske är lite klokare vad gäller att prioritera sin tid, än vad man var när man var 16. 
Så är det inte... 
 
Dagen har annars varit väldigt lugn. Fint väder så jag kunde sitta ute på altanen i skuggan. Solen är fin och så men jag vill helst inte var i den. Eddie byggde torn i soffan av husvagnsdynorna och fick sin far att bygga jättekojor inte mindre än tre gånger. "För jag vet ju att pappa gör det för han är ju så snäll" (infoga ett awwww här). Sen tittade han på när Robban byggde och hejjade ivrigt på. "Du är så himla duktig pappa! Du är bäst pappa!" (det går bra med ett aww till här). 
Vid lunch skjutsade jag iväg Eddie till en kompis och vi fortsatte att slappa. 
 
Tills.... 
 
 
Det här hände! Robban kom på att: Nä men om jag skulle ta och bygga om redskapsskjulet.... 
Ungefär en nanosekund senare såg det ut såhär. 
Nu väntar jag med spänning på hur länge denna installation ska få finnas...
När Robban var sådär effektiv (en stund) så kunde ju inte jag vara sämre. 
En halvitmme senare hade jag städat köket, plockat undan, dammsugit både inne och altanen samt lagat en smarrig tacogratäng (aka detta var vad som fanns i kylen). 
Ganska nöjd med den prestationen faktiskt. 
 
Nu lyssnar jag på min son som står i badkaret och pratar med duschmunstycket. o.O 
 
I morgon är det Måndag igen. Med det vill jag inte få något sagt.
Nu ska jag läsa snusk, för det gör jag... 
 
Talliho! 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: